Solliciteer je op een vacature, dan kan het zijn dat er tientallen andere kandidaten zijn die óók reageren op de job. Wil je jouw kansen op een succesvolle sollicitatie vergroten, dan zul je dus extra je best moeten doen om op te vallen.
Met wat extra inspanning kun je er voor zorgen dat jouw cv opvalt tussen die van andere kandidaten. Dat kun je doen door op creatieve manier met je cv aan de slag te gaan. Bijvoorbeeld door van jezelf een personal brand te maken op sociale media. Je zou ook voor de wat meer traditionele aanpak kunnen gaan door jouw expertise voor zich te laten spreken.
Hieronder vind je 10 tips waarmee je jouw kansen op een succesvolle sollicitatie kunt vergroten.
1. Laat zien dat je het bedrijf kent
Je kunt als kandidaat opvallen wanneer je weet waar het bedrijf écht behoefte aan heeft. En dan hebben we het niet over het noemen van wat buzzwords of het in je cv vermelden van de functie-eisen uit de vacaturetekst.
Laat bij je sollicitatie duidelijk merken dat je weet wat er nodig is om succesvol te kunnen zijn in de functie. Verdiep je in actuele zaken rondom het bedrijf, de branche, maar ook een bezoek aan de website van een concurrent kan je extra inzichten opleveren.
2. Gooi je communicatieve vaardigheden in de strijd
Onze ideale kandidaat beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden. Hoe vaak lees je dat in een vacature? Bijna altijd, want voor een werkgever is het belangrijk dat je communicatief sterk bent.
Goed kunnen communiceren gaat verder dan alleen een vlotte babbel. Waar het om gaat, is effectief kunnen communiceren. Je gebruik communicatieve vaardigheden namelijk iedere dag. Om te kunnen samenwerken bijvoorbeeld, maar ook om anderen (collega’s of klanten) te kunnen overtuigen.
Als jij meteen laat zien dat je dit tot in de puntjes beheerst, bijvoorbeeld in je e-mails, sollicitatiebrief en cv dan ben je een deel van je concurrentie mogelijk al voor.
3. Geef je LinkedIn een opfrisbeurt
Voor een recruiter kan het nogal een teleurstelling zijn wanneer je een indrukwekkend cv onder ogen krijgt, maar het LinkedIn profiel het toch net niet is. Een niet erg professionele profielfoto, werkervaring die afwijkt van wat er op het cv staat of gewoon weinig aanvullende extra informatie. Voor het bedrijf is jouw LinkedIn profiel namelijk interessant. Een online profiel is persoonlijker dan een cv én het geeft een inkijkje hoe jij je jezelf op professioneel vlak neer zet. Bekijk ook even ons e-book ‘Optimaliseer jouw LinkedIn profiel met deze 10 tips’. (hier linken naar https://employyourself.nl/optimaliseer-jouw-linkedin-profiel-met-deze-10-tips/).
4. Steek je mening vooral niet onder stoelen of banken
Afhankelijk van het soort vacature zijn bedrijven op zoek naar kandidaten die succesvol kunnen zijn in de functie, vaak met berg ervaring die een oplossing kunnen bieden voor de uitdagingen waar het bedrijf voor staat.
Ben jij zo’n door de wol geverfde kandidaat, schroom dan niet om je kennis en ervaring, ‘thought leadership’ noemen we dat ook wel, te laten zien. Dat kun je bijvoorbeeld doen door het schrijven van blogs en/of artikelen op LinkedIn over actuele onderwerpen binnen je vakgebied. Je slaat zo twee vliegen in één klap. Je verhoogt je zichtbaarheid én je laat tegelijk zien aan een potentiële werkgever dat je kennis van zaken hebt.
5. Zet je netwerk in
Ga eens na of er in je persoonlijke of professionele netwerk personen zijn die je in contact kunnen brengen met iemand binnen het bedrijf waar jij wilt werken.
Vraag of ze misschien een goed woordje voor je willen doen of dat ze je willen voorstellen. Ken je niemand binnen het bedrijf, dan zou je ook direct contact kunnen opnemen met een recruiter om zo je interesse in het bedrijf en de vacature te laten blijken.
6. Je cv is iedere keer weer maatwerk
De tijd dat je een standaard brief en cv uit de kast kon trekken is passé. Voor iedere sollicitatie zul je de functiebeschrijving goed moeten bestuderen en je cv volledig moeten toespitsen op de vacature.
HR-medewerkers die de eerste selectie doen, krijgen soms grote hoeveelheden reacties onder ogen. Ze lezen de binnengekomen cv’s even snel door en zijn op zoek naar de kandidaten die aan de eisen voldoen.
7. Focus op behaalde resultaten en impact
De meeste cv’s die recruiters onder ogen krijgen zijn simpelweg een lijstje met taken en verantwoordelijkheden. Je kunt jouw cv op laten vallen door te laten zien welk resultaat je hebt bereikt in je huidige en/of vorige functies.
Zeg dus niet alleen maar dat je bijvoorbeeld leiding hebt gegeven aan twintig mensen, maar ook wat jij met je team voor elkaar hebt gekregen. Maak het concreet en kwantificeerbaar door het gebruiken van nummers, percentages en tijdframes.
Bereid je ook alvast voor op eventuele follow-up vragen over hoe je dat resultaat hebt neergezet. Gebruik daarbij overtuigende voorbeelden die ook min of meer relevant zijn voor het bedrijf waar je wilt werken.
8. Gebruik sociale media om te connecten
Voeg jezelf toe aan groepen op sociale media rond je vakgebied en expertise en volg het bedrijf of de bedrijven waar je graag voor zou willen werken. Door op een positieve en professionele manier te reageren op de posts van het bedrijf, maken ze al kennis met je voordat je zelfs hebt gesolliciteerd.
9. Neem een korte video op
Wil je extra opvallen, dan kun je dat doen door een korte ‘personal branded’ video maken. De video geeft het betreffende bedrijf een idee wie je bent, wat je hebt bereikt en wat je voor hen zou kunnen doen. Vergeet niet om het linkje naar de video op een goed zichtbare plek op je cv (bovenaan?) te vermelden. En natuurlijk zorg je er ook voor dat de video een professionele uitstraling heeft en dat deze passend is voor de functie waar je interesse naar uitgaat.
10. Gebruik kleur in je cv
Vanuit de psychologie gezien zijn er verschillende gedragsstijlen en deze reageren anders op bepaalde kleuren. Dat is dan ook de reden dat bedrijven bepaalde kleuren in hun logo’s gebruiken. Het gebruik van kleuren in je cv kan daarom een enorm verschil maken. Maar wees zeker niet té enthousiast, want overdaad schaadt.
Zorg verder dat je cv goed is opgebouwd besteed genoeg aandacht aan spelling en grammatica. Het is dan ook een goed idee om je curriculum vitae en je brief na te laten kijken door anderen.
Hulp nodig tijdens jouw sollicitatiegesprek? Neem contact met ons op via info@employyourself.nl, wij helpen je graag!