Kun je je voorstellen aan de lezers?
Mijn naam is Joël Prat, 29 jaar oud. Ik ben geboren in Veldhoven en opgegroeid in Eersel. Een klein dorpje in de buurt van Eindhoven. Intussen woon ik ruim een jaar in Valkenswaard. Sinds 2020 ben ik binnen het recruitment bureau Employ Yourself verantwoordelijk voor de marketing en online zichtbaarheid.
Wat is jouw studie- en werkachtergrond?
Na mijn mbo-opleiding heb ik de opleiding Sportmanagement en Marketing gevolgd op de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Als minor heb ik het vak ondernemerschap gekozen. Toentertijd had ik samen met vier medestudenten een bedrijf opgezet, waarmee wij armbanden verkochten. Ik geloof dat daar het zaadje van het ondernemerschap geplant werd.
Hoe is jouw passie voor marketing ontstaan?
In mijn jeugd keek ik graag naar televisiereclames. Ik was een enorme fan van de Gouden Loeki. Een publieksprijs voor de beste televisiecommercial van het jaar. Wat mij in televisiereclames aanspreekt is de manier waarop je de boodschap van een product naar buiten brengt met ondersteuning van bewegend beeld. Daarnaast was mijn vader in zijn vrije tijd ook altijd bezig met foto’s en video’s. Mogelijk is mijn interesse voor beeld daar ook onbewust aangewakkerd.
Marketing is een breed vakgebied. Wat zijn in jouw ogen daar de leukste aspecten van?
Ik vind het interessant hoe je een product op verschillende manieren in beeld kan brengen. En wel op zo’n manier dat het aansluit op de doelgroep die je wilt bereiken. Dit is al een kunst op zich. In mijn werk laat ik mij vaak inspireren door merken die hun imago kunnen vertalen naar een mooie visuele beleving.
Noem eens een paar merken die jou het meeste aanspreken op het vlak van marketing?
In de eerste plaats Nike. Hun commerciële uitingen springen eruit door hun hoogwaardige kwaliteit. Nike zet foto’s en video’s in om hun branding te benadrukken. Daar hebben ze heel goed over nagedacht.
Als merk zijn er verschillende manieren om je imago neer te zetten. Supermarktketens als Albert Heijn en Jumbo zetten erg in op humor. Denk bijvoorbeeld aan de hamsterweken van vroeger. Maar ik kijk ook naar redelijk onbekende spelers in de markt. Die komen ook wel eens met toffe ideeën om een merk verfrissend in beeld te brengen. Kortom ik merk dat er van elk bedrijf wel iets te leren valt op marketingvlak.
Wat zijn in jouw ogen de grootste uitdagingen in marketing?
De opkomst van de digitalisering heeft het werkveld van marketing enorm verruimd. Je kunt niet overal goed in zijn. Ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Bijblijven kost daarom veel tijd en energie.
Ik loop al een aantal jaar mee in de marketingwereld en ben intussen gegroeid tot een allrounder. Dit betekent dat ik marketingtechnisch van alles wel een beetje weet. Voor sommige vraagstukken van een klant heb je specialistische kennis nodig om ze goed uit te kunnen voeren. Daarom zal ik in sommige gevallen professionals inhuren voor de dingen die ik niet kan of minder leuk vindt.
Hoe ben je in contact gekomen met Employ Yourself?
Ik heb Jermaine leren kennen in de kerk en de klik was er al vanaf het eerste moment. Het bleek dat wij dezelfde passie hadden, namelijk golfen. Na een potje golfen, bleek de klik niet alleen persoonlijk te zijn, maar ook zakelijk. Jermaine liep al een tijd rond met het idee om meer te doen met recruitment. Ik zag hierin een kans om hem te ondersteunen vanuit een marketing invalshoek. Enkele jaren later besloten wij om onze handen in één te slaan en Employ Yourself was een feit.
Hoe heb jij Employ Yourself geholpen bij het verder vormgeven van haar marketing?
Jermaine vertelde mij zijn visie op recruitment en wat hij met zijn bedrijf wilde bereiken.
Om Employ Yourself duidelijk in de markt te positioneren, is het noodzakelijk om een USP (Unique Selling Point) te hebben. Oftewel een statement waar je voor staat. Centraal hierbij staan vragen zoals: wat zijn je sterke punten, wie wil je bereiken en welke diensten wil je leveren. Hier zijn we goed over gaan nadenken.
Wij gingen in gesprek met onze doelgroep om te toetsen hoe zij denken. Deze kennis gebruikten wij voor het verder vormgeven van onze website.
In 2021 begonnen wij met ‘ondernemersverhalen’. Een videoblogserie, waarin ondernemers werden geïnterviewd, terwijl ze door Jermaine werden rondgereden in de auto. Deze personen hebben namelijk vaak verschillende lessen geleerd die ze graag delen.
Er zijn veel professionals die bijvoorbeeld als interimmer willen starten of ook willen ondernemen, maar die stap niet durven te zetten. Met deze serie hoopten wij deze doelgroep te inspireren en motiveren.
Bij ondernemersverhalen kozen wij er bewust voor om vooral Jermaine in de picture te zetten. Dit deden wij om ons bedrijf persoonlijk te maken. Wij geloven namelijk dat je uiteindelijk zakendoet met een persoon en niet zozeer met een bedrijf. Wanneer mensen jou vaker hebben gezien (ook al is het online), dan hebben mensen het gevoel dat ze jou kennen.
Heb je ook wel eens gekeken hoe andere bedrijven hun branding hebben gedaan?
Ik vind het belangrijk om dicht bij jezelf te blijven. Authenticiteit is key! Ik denk dat je onze eigenheid ook terugziet in de manier waarop Employ Yourself zich profileert. Persoonlijk, professioneel en laagdrempelig. Ik geloof dat onze branding aardig wat vruchten heeft afgeworpen. In drie jaar tijd hebben wij ruim 1500 volgers opgebouwd. Ook het Gratis DISC assessment zorgt voor erg veel traffic.
Hoe ga jij te werk als je een klant ondersteunt bij hun marketing?
De eerste en meest belangrijke vraag is: wat voor doel wil je realiseren? Daar denk ik ook heel erg in mee. Verder is het belangrijk om goed door te vragen. Hoe meer informatie je krijgt, hoe beter je de klant kunt bedienen.
Om succesvol marketing te doen, moet je een strategische aanpak hebben. Dit wordt vaak over het hoofd gezien. Ik merk dat veel klanten alleen naar de korte termijn kijken. Die willen bijvoorbeeld binnen een paar weken een bepaald aantal volgers. Jermaine zegt altijd: kijk verder! Hij is echt een visionair. Daarom vind ik het werken bij Employ Yourself ook zo prettig. Alhoewel Jermaine heel doelgericht werkt, staat hij open voor nieuwe inzichten. Hij geeft mij ruimte voor creativiteit en dat werkt bij mij heel motiverend. Inbetween kunnen wij verschillende dingen proberen om te ontdekken wat wel en wat niet werkt.
Hoe beschijf jij de relatie tussen social media en marketing?
Door de komst van social media, heb je legio platforms om je zichtbaarheid te vergroten. In mijn ogen is LinkedIn verreweg het beste platform. Maar als je een relatief jonge doelgroep wil bereiken, dan is TikTok wellicht geschikter. Elk platform heeft een eigen doel en een eigen manier van werken. Het is belangrijk om eerst onderzoek te doen naar wat het beste past bij jou en je doelgroep.
Kun je een paar tips geven voor mensen die willen groeien in zichtbaarheid?
Er zijn veel boeken (Social Goat en Linkedin Power) en websites (imu.nl) die je daarbij kunnen helpen. Ga ook ontdekken wat de pro’s en cons van elk platform zijn. Zoals ik eerder zei moet jouw kanaal aansluiten op jouw boodschap.
Sommige mensen zetten een TikTok filmpje op Instagram en LinkedIn. De vraag is of die net zo goed scoort. Een video die viraal gaat op TikTok scoort misschien niet zo hoog op LinkedIn, want daar gelden andere regels, algoritmes etcetera.
Heb je nog tips voor sollicitanten?
Laat meer van jezelf zien op een professionele manier. Sommige mensen kiezen er bewust voor om hun foto niet op LinkedIn te zetten. Dit is je goed recht, maar besef wel dat dit in je nadeel kan werken als je wil opvallen. Dit geldt voor zowel professionals als zzp’ers. Het maken van een mooie profielfoto hoeft niet veel geld te kosten. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het echt de investering waard is.
Wat zijn je toekomstdoelen?
Ik wil mij verder toeleggen op videomarketing. De afgelopen drie jaar heb ik mij breed georiënteerd door verschillende dingen te doen. Voor mij is dit een leerzame periode geweest. Ik geloof dat het nu tijd is om mij op één ding toe te spitsen. Ik ga parttime aan de slag bij een mediabedrijf als videograaf en editor. Het is een geweldige kans om mij verder te verdiepen in de videografiewereld. Mijn droom is om uiteindelijk een videomarketing specialist te worden.
Op persoonlijk vlak wil ik graag passief inkomen opbouwen. Oftewel slim werken in plaats van hard werken. Zo lijkt het me geweldig om een platform op te bouwen dat voldoende rendement oplevert om van te leven, zodat ik minder hoef te werken en meer van de wereld kan zien.
Nog een laatste boodschap?
Wil jij jezelf online beter profileren en heb je tips of advies nodig? Stuur gerust een mail naar marketing@employyourself.nl.
Blog geschreven door: Ruben Monkou
Lees hier meer inspirerende interviews